niedziela, 16 października 2016

Zmotywuj się!

Witajcie!

Do stworzenia dzisiejszego posta zainspirowała mnie książka pt.:"Zmotywuj się!" Tamary Lowe.


Czym właściwie jest motywacja?

Według słownika PWN to "psychologiczny proces regulacji psychicznych, nadający energię zachowaniu człowieka i ukierunkowujący je; może mieć charakter świadomy lub nieświadomy".

Brzmi skomplikowanie, nieprawdaż?

Tamara Lowe ujęła to o wiele prościej.
Według niej "Motywacja to energia popychająca do działania. Można ją porównać do paliwa, które napędza samochód.", "Jest jak woda na młyn sukcesu.","Bez niej człowiek posiadający całą mądrość, talenty i możliwości świata nie będzie w stanie wykorzystać ich wielkiego potencjału." (*)

Motywacyjne DNA, z czym się to gryzie?

Tamara Lowe opracowała system, w którym każdy motywuje się na podstawie pewnych cech. W książce jest dołączony test, który ma nam powiedzieć, jaki jest nasz typ motywacyjnego DNA. Jest ono dzielone na 3 kategorie, stawiające pytania:
  • do czego dążymy: do wydajności czy do kontaktów z innymi
  • czy wolimy stabilizację, czy zmiany
  • jak pragniemy być nagradzani: rzeczami czy słowem
Dany typ motywacyjny składa się z trzech czynników, po jednym z każdej kategorii. W książce, wszystkie są dokładnie opisane. Znając już swoje DNA, możemy przeczytać, co nas motywuje, a co demotywuje oraz jak realizować postawione sobie cele.

Cztery zasady motywacji (**)

  1. Wszyscy są zmotywowani - lecz każdy motywuje się inaczej.
  2. Każda osoba, od chwili poczęcia, zostaje wyposażona w wyjątkowy i niepowtarzalny typ motywacyjny.
  3. Rzeczy, które inspirują i emocjonują jeden typ motywacyjny, mogą zniechęcać inny. To, co motywuje jedną osobę, może demotywować inną.
  4. O typach motywacyjnych nie można mówić w kategoriach: "lepszy" - "gorszy".

Cytaty:

  • Wydajni o sobie:
"Podróż przez życie uczy, że jeśli nie będziesz wiosłował, nie ruszysz z miejsca."
Katharine Hepburn
  
"Wieczne wakacje są praktyczną definicją piekła."
George Bernard Shaw 


  • Wewnętrzni o sobie:
"W życiu chodzi o coś więcej niż tylko zwiększenie tempa."
Mahatma Gandhi


  • Zewnętrzni o sobie:

"Każdego dnia budzę się i przeglądam listę najbogatszych osób w USA, umieszczoną w magazynie "Forbes". Jeśli mnie na niej nie ma, idę do pracy."
Robert Orben 


O czym jest książka "Zmotywuj się!"?

Niniejsza pozycja jest o tym, w jaki sposób poprawnie motywować siebie oraz innych. Składa się z 4 części. Pierwsza zajmuje się przybliżeniem idei motywacyjnego DNA, druga składa się z testu, który odpowie nam, jaki jest nasz typ motywacyjny oraz opisze wszystkie z nich, trzecia zajmuje się dokładnym omówieniem każdej cechy motywacyjnego DNA (Wydajni, Kontaktowi, itd.) oraz radami, jak dany typ poprawie motywować. Natomiast ostatnia część traktuje o poprawnym motywowaniu dzieci na różnym etapie rozwoju.

Co myślę o tej książce?

Nie mogę się wypowiadać jako znawca dziedziny, ponieważ to było moje pierwsze spotkanie z tego typu poradnikami, ale jako przeciętny odbiorca powiem Wam, że nie uważam czytania tej książki za stracony czas. Może nie oświeciła mnie szczególnie, ponieważ pewne rzeczy zauważyłam wcześniej sama, ale niektóre rady i triki mam zamiar wykorzystywać na co dzień. Poza tym, sama książka jest napisana jasno i na temat. Różnego rodzaju ramki, nagłówki pomagają nam łatwiej przyswajać informacje, a przykłady przytoczone przez autorkę obrazują najważniejsze, co chce nam przekazać. Ogólnie rzez biorąc, myślę, że taki poradnik najbardziej przysłuży się osobom z silną wolą, tym, którzy chcą nad sobą popracować oraz tym, którzy nie mają chęci i motywacji do niczego w życiu. Może się także okazać przydatny dla kierowników firm czy liderów grup, którzy chcą zmotywować swoich podwładnych, aby osiągnąć jak najwięcej. Myślę, że takie oderwanie od zazwyczaj czytanych przeze mnie gatunków, dobrze mi zrobiło, ale, jak na razie, nie sądzę, żebym sięgnęła po coś podobnego w najbliższej przyszłości.

Moja ocena 7/10.


* wszystkie cytaty pochodzą z książki "Zmotywuj się!" - str. 5
** tabelka str. 17

Miesiąc temu napisałam post o cytatach, które mnie inspirują. Chętnych zapraszam do przeczytania go tutaj - KLIK.


Co Was najbardziej motywuje?
W moim przypadku będą to chyba słowa uznania od ludzi, którzy wiele dla mnie znaczą.
Macie w planach sięgnięcie po "Zmotywuj się!"?
Koniecznie napiszcie.

Do usłyszenia!

2 komentarze:

  1. Pamiętam jak mówiłaś mi o tej książce! C:
    Świetne cytaty. <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W końcu zabrałam się za napisanie o niej ;)
      A cytatów było o wiele więcej, wszystkie tak dobre, że miałam spore problemy z wybraniem tylko kilku. :D

      Usuń